report

Balanced Approach procedure for Schiphol

Summary

Overheidsbeleid kan de vraag naar luchtvaart beïnvloeden en daarmee de bestedingen van luchtreizigers in de Nederlandse economie. Beleidsmaatregelen die de luchtvaart duurder maken, zoals een (hogere) ticketbelasting of een beperking van de luchthavencapaciteit, zorgen ervoor dat er minder buitenlanders naar Nederland komen en er geld uitgeven. Tegelijkertijd zullen minder Nederlanders naar het buitenland reizen, waardoor zij waarschijnlijk een groter deel van hun inkomen in Nederland zullen spenderen. Beide effecten werken tegen elkaar in en heffen elkaar dus deels op. Het netto effect kon tot op heden niet goed worden berekend doordat bruikbare bestedingskengetallen ontbraken. In dit onderzoek zijn bestedingskengetallen opgesteld voor diverse groepen luchtreizigers. Deze variëren van €133 tot €2.272 per reis, afhankelijk van het type reiziger (inkomend of uitgaand), reismotief en herkomst/bestemming. Met deze kengetallen kunnen de netto bestedingseffecten van beleidsmaatregelen nauwkeuriger worden bepaald. Bestedingseffecten zijn geen welvaartseffecten en kunnen derhalve niet zomaar in een Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA) worden opgenomen. Wanneer sprake is van marktfalen of grenseffecten kunnen bestedingseffecten wel leiden tot welvaartseffecten.

Background

De bestedingseffecten van luchtreizigers konden tot op heden niet goed worden ingeschat, omdat inzicht ontbrank over hun bestedingen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft Decisio en Beelining gevraagd om (1) bestedingskengetallen op te stellen voor verschillende groepen luchtreizigers en (2) een stappenplan te ontwikkelen waarmee de bestedings- en welvaartseffecten van beleidsmaatregelen kunnen worden bepaald.

Method

Luchtreizigers reageren verschillend op beleidsmaatregelen en hebben bovendien uiteenlopende bestedingspatronen. Daarom zijn aparte bestedingskengetallen opgesteld voor verschillende groepen reizigers. Het passagiersvervoer is gesegmenteerd op basis van overeenkomsten in gedrag en bestedingspatronen en op basis van databeschikbaarheid. De gedragsreacties van verschillende typen luchtreizigers zijn in beeld gebracht middels een uitgebreide literatuurstudie. De bestedingspatronen zijn vastgesteld op basis van enquêtegegevens van het NBTC. Dit leverde een segmentering op op basis van de volgende kenmerken: inkomend/uitgaand vervoer, reismotief en herkomst/bestemming. Voor elke groep zijn vervolgens de bestedingskengetallen per reis vastgesteld.

 

Cover_Cost_effectiveness_of_noise mitigating_measures_for_Schiphol_March_2023

Colophon

Client: Dutch Ministry of Infrastructure and Water Management

In partnership with: Decisio

Author(s): Sibren Vegter, Niels Hoefsloot, Rogier Lieshout

Type: Research report

Date: August 2023 – May 2024

Files

questions about this publication?

Contact

If you have any questions about this publication or our services, please feel free to contact us by email or by using the contact form.

Contact details

info@beelining.nl

+31 (0)6 2823 7401

www.beelining.nl

KvK: 83803157

BTW: NL003875598 B18

Contact Form

other recent

Publications

Onderzoek naar de mate waarin leisurepassagiers bijdragen aan de Nederlandse welvaart en het Schipholnetwerk.

Blog post on how the Russian flight ban may affect European airlines and passengers.

This ESB article describes how the aviation industry has recovered from the pandemic since early 2020 and looks ahead to the future.