expertise
Milieueffecten
Introductie
Luchtvaartemissies hebben negatieve effecten op het klimaat en de omgeving. De uitstoot van CO2 en NOx en de productie van contrails dragen bij aan de opwarming van de aarde. De uitstoot van PM (fijnstof), NOx, SOx, VOC, HC en CO heeft negatieve effecten op de gezondheid en brengt schade toe aan de natuur en de gebouwde omgeving in de buurt van luchthavens.
Beelining monitort en voorspelt de milieueffecten van vliegverkeer in opdracht van overheden, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast adviseert Beelining over maatregelen om de effecten te reduceren.
Methodiek
De milieueffecten van vliegverkeer worden ingeschat door de emissies van de vliegtuigbewegingen in te schatten en (2) deze vervolgens in geld uit te drukken zodat ze vergelijkbaar en optelbaar worden.
Beelining berekend de emissies van vlieg
FLAPS.25 is een state-of-the-art model dat speciaal is ontwikkeld voor het inschatten van luchtvaartemissies. Het model onderscheidt 25 verschillende emissies voor alle gangbare vliegtuigtypes, van de kleinste eenmotorige toestellen tot de grootste straalvliegtuigen. De emissies van de Auxiliary Power Unit (APU) – indien aanwezig – worden apart ingeschat.
FLAPS.25 hanteert een bottom-up aanpak, waarbij de emissies voor elke individuele vlucht en vluchtfase worden ingeschat op basis van het vliegtuig- en motortype, de vliegafstand en de operationele procedures op de vertrek- en aankomstluchthavens (thrust settings, taxi-tijden, APU-gebruik enzovoorts).
Door de negatieve effecten van de verschillende emissies in geld uit te drukken (monetarisering), worden ze onderling vergelijkbaar en kunnen de effecten worden afgezet tegen de positieve effecten van de luchtvaart op consumenten en bedrijven. Beelining monetariseert de effecten van luchtvaartemissies op basis van de meest actuele schade- en preventiekosten.
Toepassingen
Het FLAPS.25 model wordt ingezet voor overheden, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen om luchtvaartemissies te monitoren, benchmarken en voorspellen. Daarnaast wordt het model gebruikt om te bepalen welke maatregelen emissies het meest effectief reduceren:
- Monitoring: door luchtvaartemissies monitoren in de tijd kan worden bijgehouden in hoeverre emissiereductiedoelen zijn behaald. Wanneer blijkt dat de emissies minder zijn afgenomen dan bedoeld, dan kunnen tijdig maatregelen worden genomen om de doelen alsnog te behalen. Het monitoren van luchtvaartemissies geeft tevens inzicht in de effectiviteit van genomen maatregelen, zoals vlootvernieuwing en operationale verbeteringen;
- Benchmarking: door luchtvaartemissies te benchmarken, ontstaat inzicht in hoe een land, luchthaven of luchtvaartmaatschappij presteert ten opzichte van hun peers. Op basis daarvan kan kunnen lessen worden getrokken over hoe emissies verder kunnen worden gereduceerd;
- Voorspelling: toekomstige luchtvaartemissies zijn afhankelijk van ontwikkelingen in het verkeer, vlootvernieuwing, gebruik van duurzame brandstoffen (SAF) en operationele aanpassingen. Door toekomstige luchtvaartemissies te voorspellen kan worden vastgesteld of de niveaus binnen de geldende grenswaarden blijven. Als dat niet het geval is kunnen maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat dat wel het geval is;
- Effectiviteit van maatregelen: de effectiviteit van maatregelen om emissies te reduceren, zoals vlootvernieuwing, het gebruik van duurzame brandstoffen (SAF) en operationele aanpassingen (alternatieve thrust settings, taxi-tijden, APU-gebruik enzovoorts), kan worden bepaald middels een scenariostudie. Daarbij wordt voor elke maatregel onderzocht in hoeverre die bijdraagt aan emissiereductie.
overige
Expertises
Beelining is gespecialiseerd in het modelleren van luchtvaartemissies, het vaststellen en evalueren van luchthaventarieven en het uitvoeren van maatschappelijk-economische impact studies, vervoersprognoses, marktanalyses en financiele analyses. Voor meer informatie over deze expertisegebieden klikt u op onderstaande buttons.
beelining adviseert, inspireert en detacheert
Diensten
Onderzoek & advies
Beelining levert luchtvaarteconomisch onderzoek en advies op maat, rekening houdend met de laatste ontwikkelingen en gebruik makend van recente data.
lezingen & cursussen
Daarnaast verzorgt beelining lezingen en cursussen over luchtvaartgerelateerde onderwerpen. De inhoud wordt afgestemd op de behoefte van de klant.
Detachering
Tenslotte levert beelining specifieke kennis en expertise aan andere bedrijven, overheden en andere onderzoeksbureaus. Dat kan zowel op locatie als op afstand.