rapport
Impactanalyse verlaging activiteitenniveau Schiphol
Resultaten
Vermindering het aantal vluchten op Schiphol heeft een negatief effect op de brede maatschappelijke welvaart in Nederland. De negatieve effecten op consumenten en bedrijven (in de vorm van hogere ticketprijzen en langere reistijden) zijn groter dan de positieve effecten op het klimaat en de omgeving (in de vorm van minder geluidhinder, een betere luchtkwaliteit en een hoger extern veiligheidsniveau). Een verschraling van het vluchtaanbod kan een negatief effect hebben op het vestigingsklimaat en de agglomeratie van bedrijven in de regio. De effecten op de netto werkgelegenheid zijn waarschijnlijk beperkt; al kan er tijdelijk spake zijn van frictiewerkloosheid. Doordat de geluidhinder afneemt, ontstaan nieuwe mogelijkheden voor landgebruik rondom de luchthaven, zoals voor woningbouw. De uitkomsten blijken robuust voor verschillende aannames.
Achtergrond
Schiphol heeft een natuurvergunning nodig voor de exploitatie van de luchthaven (op grond van de Wet natuurbescherming, artikel 2.7, lid 2). Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LNV) beoordeelt de vergunningaanvraag. Voor het verkrijgen van de vergunning moet Schiphol aantonen dat de gevolgen van diens voorgenomen activiteiten op omliggende Natura2000-gebieden binnen de wettelijke normen blijven. Schiphol brengt de gevolgen momenteel in kaart. Als daaruit blijkt dat bepaalde normen worden overschreden, moet Schiphol maatregelen nemen om de normen alsnog te halen. Dat kan er mogelijk toe leiden dat het aantal vluchten op de luchthaven moet worden gereduceerd. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een consortium bestaande uit PwC/Strategy&, Adecs en MovingDot gevraagd om de maatschappelijke effecten van een mogelijke reductie van het aantal vluchten in beeld te brengen. Beelining adviseerde het consortium over de te verwachten reacties van passagiers en luchthvaartmaatschappijen, effecten op het netwerk en de kwantificering van de diverse effecten.
Methodiek
De maatschappelijke effecten zijn bepaald door een referentiescenario met 500.000 vluchten per jaar af te zetten tegen twee alternatieve scenario’s met minder vluchten. De twee alternatieve scenario’s zijn mogelijke scenario’s op basis waarvan het Ministerie van LNV de vergunningaanvraag beoordeelt:
- Maximaal 460.000 vluchten op vijf banen;
- Maximaal 376.000 vluchten op vier banen. Hierbij wordt de Polderbaan niet langer ingezet en is het aantal vluchten zodanig teruggeschaald dat de geluidhinder niet toeneemt.
De effecten op consumenten, bedrijven, het klimaat en de omgeving zijn zoveel mogelijk gekwantificeerd. Het betreft geen volledige Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA), aangezien de effecten slechts voor één jaar (2018) zijn ingeschat. Voor het bepalen van de effecten is wel zoveel mogelijk aangesloten bij de aanbevelingen uit de Werkwijzer voor Luchtvaartspecifieke MKBA’s.
Colofon
Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
In samenwerking met: PWC / Strategy&, Adecs, MovingDot
Type: Onderzoeksrapport
Datum: Juni 2022
Bestanden
vragen over deze publicatie?
Contact
Als u vragen heeft over deze publicatie of over onze dienstverlening, neem dan gerust contact op per e-mail of via het contactformulier.
Contactgegevens
info@beelining.nl
+31 (0)6 2823 7401
www.beelining.nl
KvK: 83803157
BTW: NL003875598 B18
ContactFormulier
andere recente
Publicaties
Balanced Approach voor Schiphol
Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van hinderbeperkende maatregelen in het kader van de Balanced Approach procedure.
Netto bestedingen van luchtreizigers
Ontwikkeling van een methodiek met bijbehorende kengetallen om de bestedingseffecten van luchtreizigers nauwkeuriger in te schatten.
Maatschappelijk belang van leisurepassagiers
Onderzoek naar de mate waarin leisurepassagiers bijdragen aan de Nederlandse welvaart en het Schipholnetwerk.