rapport

Het belang van leisurepassagiers op Schiphol

Resultaten

Luchtvaartmaatschappijen zijn sinds de coronapandemie afhankelijker geworden van leisurepassagiers. Dat zijn passagiers die in het vliegtuig stappen om op vakantie te gaan of vrienden en familie te bezoeken. Inmiddels bestaat 74% van de passagiers op Schiphol uit leisurepassagiers. Het overige deel reist met een zakelijk motief. Het maatschappelijke belang van de diverse segmenten is uitgedrukt in termen van welvaart. Ruim de helft van de welvaart die door Schiphol wordt voorgebracht kan worden gerelateerd aan leisurepassagiers. Per passagiersbeweging dragen zakenreizigers meer bij aan de Nederlandse welvaart. Netwerkmaatschappijen genereren meer welvaart dan point-to-pointmaatschappijen (respectievelijk € 2,5 en 1,8 miljard euro per jaar +/- PM), maar hebben daar ook meer vluchten voor nodig. Per vluchten genereren point-to-pointmaatschappijen de meeste welvaart. Door vluchten met een kleine welvaartsbijdrage te vervangen door bestaande spoorverbindingen kan capaciteit worden vrijgespeeld op Schiphol zonder dat de Nederlandse daar significant onder lijdt.

Achtergrond

Het kabinet Rutte IV wil de geluidhinder rondom Schiphol beperken door minder vluchten toe te staan. Idealiter wordt luchthavencapaciteit zoveel mogelijk benut voor vluchten die van belang zijn voor de Nederlandse samenleving, cq. een grote bijdrage leveren aan de Nederlandse welvaart. Dat zijn vluchten die relevant zijn voor Nederlandse consumenten en bedrijven en tegelijkertijd een relatief kleine impact hebben op het klimaat en de omgeving. De ANVR heeft Beelining gevraagd de welvaartsbijdrage van verschillende segmenten te berekenen (rekening houdend met de gevolgen van de coronapandemie) en op basis daarvan een advies uit te brengen over verstandige keuzes voor de toekomst.

Methodiek

De welvaartsbijdrage van de verschillende segmenten is gekwantificeerd door na te gaan in hoeverre de Nederlandse welvaart verandert, wanneer het betreffende segment niet meer op Schiphol wordt geaccommodeerd. De welvaartsbijdragen zijn bepaald voor het moment dat het passagiersvervoer zich volledig heeft hersteld van de coronapandemie. Dat moment doet zich naar verwachting op zijn vroegst voor in 2024. Aangenomen wordt dat de zakelijke vraag dan nog 20% lager ligt dan voor de pandemie. De ruimte die daardoor ontstaat wordt ingevuld door leisurepassagiers . Tevens wordt aangenomen dat alle maatschappijen hun slots tijdens de pandemie hebben weten te behouden en in 2024 weer de vluchtoperatie uitvoeren zoals ze dat deden voor de coronapandemie.

 

Cover_Het_belang_van_leisurepassagiers_op_Schiphol

Colofon

Opdrachtgever: ANVR

Auteur(s): Rogier Lieshout

Type: Onderzoeksrapport

Datum: Juni 2023

Bestanden

vragen over deze publicatie?

Contact

Als u vragen heeft over deze publicatie of over onze dienstverlening, neem dan gerust contact op per e-mail of via het contactformulier.

Contactgegevens

info@beelining.nl

+31 (0)6 2823 7401

www.beelining.nl

KvK: 83803157

BTW: NL003875598 B18

ContactFormulier

andere recente

Publicaties

Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van hinderbeperkende maatregelen in het kader van de Balanced Approach procedure.

Ontwikkeling van een methodiek met bijbehorende kengetallen om de bestedingseffecten van luchtreizigers nauwkeuriger in te schatten.

Onderzoek naar de mate waarin leisurepassagiers bijdragen aan de Nederlandse welvaart en het Schipholnetwerk.