over beelining

15 jaar kennis en ervaring

Beelining helpt bedrijven en overheden bij het beantwoorden van luchtvaarteconomische vragen. Wat zijn verstandige investeringen en beleidsmaatregelen en hoe kunnen die het beste worden vormgegeven? Hoe groot is het economische belang van een luchthaven? En hoe ontwikkelt de toekomstige vraag naar luchtvaart zich, rekening houdend met de laatste trends en ontwikkelingen?

Met ruim 15 jaar aan onderzoekservaring in binnen- en buitenland weet beelining wat er speelt op de relevante beleidsterreinen. Daardoor kunnen vragen snel en vakkundig worden beantwoord en dat is precies waar beelining voor staat:

bee·lin·ing [verb] ~ moving quickly in a  direct, straight line (towards a solution)

0 +
projecten
0 +
klanten
0 +
jaar ervaring

waarom beelining?

Expertises

Beelining is gespecialiseerd in maatschappelijke kosten-batenanalyses, economische impact studies, vervoersprognoses en trendanalyses voor de luchtvaart. Voor meer informatie klikt u op de links aan de rechterzijde.

Twee weten meer dan één. Daarom werkt beelining samen met andere onderzoeksbureaus en kennisinstellingen, vooral wanneer specialistische kennis is vereist. Door een uitgebreid contactennetwerk in binnen- en buitenland kan snel de juiste kennis en expertise worden betrokken.

 

Wat zijn verstandige investeringen en beleidsmaatregelen en hoe kunnen die het beste worden vormgegeven? Welke baten levert de uitbreiding van een luchthaven bijvoorbeeld op voor passagiers en de luchtvaartsector? En hoe verhouden die baten zich tot de extra hinder voor omwonenden en de klimaatschade?

Een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) brengt de effecten van investeringen en beleidsbeslissingen in beeld voor de Nederlandse samenleving. Door de effecten zoveel mogelijk in geld uit te drukken worden ze vergelijkbaar.

Beelining heeft ruime ervaring met het uitvoeren van MKBA’s en schreef mee aan de officiële richtlijnen voor luchtvaart MKBA’s.

Hoe groot is de economische bijdrage van een luchthaven of luchtvaartmaatschappij in termen van werkgelegenheid en toegevoegde waarde?

Een economische impact studie brengt die bijdrage in beeld. Daarbij kan onderscheid worden gemaakt tussen de bijdrage van de luchtvaartsector zelf (directe bijdrage), de bijdrage van toeleveranciers (indirecte bijdrage) en de bijdrage van bestedingen door werknemers (geïnduceerde bijdrage).

Beelining werkte mee aan verschillende impact studies in binnen- en buitenland.

Hoe ontwikkelt de toekomstige vraag naar luchtvaart zich? En welk deel daarvan kan worden geaccommodeerd op de Nederlandse luchthavens rekening houdend met de geldende beperkingen (tav. vliegbewegingen, geluidhinder en emissies)?

De vraag naar luchtvaart is afhankelijk van verschillende factoren zoals de bevolkingsgroei, het gemiddelde inkomen en de prijs. Het aanbod wordt bepaald door de luchtvaartmaatschappijen, maar kan worden ingeperkt door nationaal en internationaal beleid.

Beelining heeft ruime ervaring met het opstellen van vervoersprognoses voor de luchtvaart. De invloed van trends en ontwikkelingen, zoals kostenverhogingen, capaciteits-restricities en veranderende voorkeuren van passagiers worden daarbij expliciet in ogenschouw genomen.

Welke trends en ontwikkelingen zijn gaande binnen de luchtvaart en hoe beïnvloeden die de toekomstige vraag en aanbod?

Voorbeelden van trends en ontwikkelingen zijn: de verduurzamingsopgave, de verdere digitalisering van processen en de vervanging van zakenreizen door virtuele meetings. Dergelijke trends en ontwikkelingen kunnen leiden tot kostenstijgingen en gedragsveranderingen, waardoor de vraag naar luchtvaart en de samenstelling van het vervoer veranderen.

Door een jarenlange ervaring binnen de sector is beelining niet alleen op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, maar kan de effecten ervan op de vraag en het aanbod ook op de juiste manier duiden.

een korte

Geschiedenis

RL

Beelining is in 2021 opgericht door Rogier Lieshout. Hij begon zijn carrière in 2004 bij SEO Economisch Onderzoek. Daar gaf hij onder andere leiding aan de luchtvaartafdeling van SEO Economisch Onderzoek. Tevens was hij directeur van Airneth, het wetenschappelijke kennisnetwerk voor de luchtvaart.

Inmiddels beschikt hij over ruim 18 jaar aan onderzoekservaring, waarvan de laatste 15 jaar voornamelijk op het gebied van de nationale en internationale luchtvaart. Hij werkte voor nationale en internationale klanten, waaronder IATA, de Europese Commissie, Eurocontrol, ACI Europe, Airlines for Europe, easyJet, KLM, Schiphol en verschillende Nederlandse ministeries. Daardoor beschikt hij over een uitgebreid contactennetwerk.

ontmoet onze

Klanten

Zonder deze klanten zou beelining niet bestaan. Allemaal hartelijk bedankt voor het vertrouwen in dit jonge bedrijf! Kunnen we u binnenkort aan de lijst toevoegen?

we horen graag van u

Contact

Voor vragen over onze dienstverlening kunt u altijd contact opnemen. We staan u graag te woord.

Contactgegevens

info@beelining.nl

+31 (0)6 2823 7401

www.beelining.nl

KvK: 83803157

BTW: NL003875598 B18

ContactFormulier