waarom beelining?
Expertises
Beelining is gespecialiseerd in het modelleren van luchtvaartemissies, het vaststellen en evalueren van luchthaventarieven en het uitvoeren van maatschappelijk-economische impact studies, vervoersprognoses, marktanalyses en financiele analyses. Voor meer informatie klikt u op de links aan de rechterzijde.
Twee weten meer dan één. Daarom werkt beelining samen met andere onderzoeksbureaus en kennisinstellingen, vooral wanneer specialistische kennis is vereist. Door een uitgebreid contactennetwerk in binnen- en buitenland kan snel de juiste kennis en expertise worden betrokken.
Hoe ontwikkelen luchtvaartemissies zich op een luchthaven of in een land en hoe kunnen die het meest effectief worden gereduceerd?
De luchtvaart draagt middels de uitstoot van CO2 en NOx en de productie van contrails bij aan de opwarming van de aarde. Daarnaast heeft de uitstoot van PM (fijnstof), NOx, SOx, VOC, HC en CO negatieve effecten op de omgeving.
Beelining modelleert deze emissies op het niveau van individuele vluchten en vluchtfasen met het FLAPS.25 model. Het model onderscheidt 25 verschillende emissies. Naast motoremissies kan het model ook de emissies van het gebruik van de Auxiliary Power Unit (APU) inschatten.
Het FLAPS.25 model kan gebruikt worden voor:
- het monitoren en benchmarken van emissies op een luchthaven of in een land,
- het voorspellen van emissies op basis van toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van het verkeer, vlootvernieuwing, duurzame brandstoffen en operationele wijzigingen.
Welke tarieven mag een luchthaven in rekening brengen aan luchtvaartmaatschappijen op basis van de geldende tariefregulering?
De tarieven die luchthavens in rekening mogen brengen aan luchtvaartmaatschappijen zijn veelal gereguleerd. Doorgaans mogen alleen de aeronautische kosten en een vergoeding voor het beschikbaar gestelde kapitaal in rekening worden gebracht.
Hoe groot is de economische bijdrage van een luchthaven of luchtvaartmaatschappij?
Een economische impact studie maakt inzichtelijk in hoeverre een luchthaven of luchtvaartmaatschappij bijdraagt aan de werkgelegenheid en het bruto binnenlands product (BBP). Daarbij kan de bijdrage van verschillende actoren afzonderlijk in beeld worden gebracht:
- Directe impact: de bijdrage van de luchtvaartsector
- Indirecte impact: de bijdrage van toeleveranciers
- Geïnduceerde impact: de bijdrage als gevolg van bestedingen van werknemers.
Beelining werkte mee aan verschillende impact studies in binnen- en buitenland.
Wat zijn verstandige investeringen en beleidsmaatregelen en hoe kunnen die het beste worden vormgegeven? Welke baten levert de uitbreiding van een luchthaven bijvoorbeeld op voor passagiers en de luchtvaartsector? En hoe verhouden die baten zich tot de extra hinder voor omwonenden en de klimaatschade?
Een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) brengt de effecten van investeringen en beleidsbeslissingen in beeld voor de Nederlandse samenleving. Door de effecten zoveel mogelijk in geld uit te drukken worden ze vergelijkbaar.
Beelining heeft ruime ervaring met het uitvoeren van MKBA’s en schreef mee aan de officiële richtlijnen voor luchtvaart MKBA’s.
Hoe ontwikkelt de toekomstige vraag naar luchtvaart zich? En welk deel daarvan kan worden geaccommodeerd op de Nederlandse luchthavens rekening houdend met de geldende beperkingen (tav. vliegbewegingen, geluidhinder en emissies)?
De vraag naar luchtvaart is afhankelijk van verschillende factoren zoals de bevolkingsgroei, het gemiddelde inkomen en de prijs. Het aanbod wordt bepaald door de luchtvaartmaatschappijen, maar kan worden ingeperkt door nationaal en internationaal beleid.
Prognoses zijn noodzakelijk bij investeringsbeslissingen en dienen als input voor MKBA’s en impact studies ter beoordeling van overheidsbeleid.
Beelining heeft ruime ervaring met het opstellen van vervoersprognoses voor de luchtvaart. De invloed van trends en ontwikkelingen, zoals kostenverhogingen, capaciteits-restricities en veranderende voorkeuren van passagiers worden daarbij expliciet in ogenschouw genomen.
Welke trends en ontwikkelingen zijn gaande binnen de luchtvaart en hoe beïnvloeden die de toekomstige vraag en aanbod?
Voorbeelden van trends en ontwikkelingen zijn: de verduurzamingsopgave, de verdere digitalisering van processen en de vervanging van zakenreizen door virtuele meetings. Dergelijke trends en ontwikkelingen kunnen leiden tot kostenstijgingen en gedragsveranderingen, waardoor de vraag naar luchtvaart en de samenstelling van het vervoer veranderen.
Trensanalyses worden gebruikt voor het aanscherpen van business modellen en als input voor vervoersprognoses.
Door een jarenlange ervaring binnen de sector is beelining niet alleen op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, maar kan de effecten ervan op de vraag en het aanbod ook op de juiste manier duiden.
Welke gevolgen hebben beleidsmaatregelen en investeringen voor de opbrengsten, kosten, winst en (gereguleerde) tarieven van een luchthaven?
Luchthavens worden gekenmerkt door hoge vaste kosten en grotendeels variabele opbrengsten. Veranderingen in de vervoersomvang hebben daardoor direct effect op de winst en de gereguleerde tarieven.
Wat betekenen beleidsmaatregelen als een vliegbelasting of capaciteitsbeperking voor de opbrengsten, kosten, winst en tarieven van een luchthaven?
Met een financieel model brengt Beelining deze effecten in beeld.
waarom beelining?
Expertises
Beelining is gespecialiseerd in het modelleren van luchtvaartemissies, het vaststellen en evalueren van luchthaventarieven en het uitvoeren van maatschappelijk-economische impact studies, vervoersprognoses, marktanalyses en financiele analyses. Voor meer informatie over deze expertisegebieden klikt u op onderstaande buttons.
beelining adviseert, inspireert en detacheert
Diensten
Onderzoek & advies
Beelining levert luchtvaarteconomisch onderzoek en advies op maat, rekening houdend met de laatste ontwikkelingen en gebruik makend van recente data.
lezingen & cursussen
Daarnaast verzorgt beelining lezingen en cursussen over luchtvaartgerelateerde onderwerpen. De inhoud wordt afgestemd op de behoefte van de klant.
Detachering
Tenslotte levert beelining specifieke kennis en expertise aan andere bedrijven, overheden en andere onderzoeksbureaus. Dat kan zowel op locatie als op afstand.