expertise
Luchthaventarieven
Introductie
Luchthavens stellen faciliteiten en diensten beschikbaar aan luchtvaartmaatschappijen ten behoeve van een veilige en efficiënte vluchtuitvoering. De tarieven die luchthavens daarvoor in rekening mogen brengen zijn gereguleerd om misbruik van marktmacht te voorkomen. De tariefregulering verschilt per land, maar is vaak wel gebaseerd op dezelfde uitgangspunten. Daarbij geldt dat de tarieven gerelateerd moeten zijn aan de gemaakte kosten. Daar bovenop mogen luchthavens een rendement berekenen over het geïnvesteerde kapitaal. Overheden of onafhankelijke toezichthouders houden toezicht op de tarieven.
Beelining bepaalt en beoordeelt toekomstige luchthaventarieven in opdracht van luchthavens, overheden, toezichthouders en luchtvaartmaatschappijen.
Methodiek
De hoogte van de luchthaventarieven wordt in een aantal stappen bepaald:
- Prognose van de verkeers- en vervoersontwikkeling in de komende tariefperiode;
- Prognose van de kosten en waarde van de activa in de komende tariefperiode, rekening houdend met benodigde investeringen en afschrijvingen;
- Bepaling welk deel van de kosten en activa mag worden toegerekend aan de tarieven op basis van de geldende tariefregulering;
- Bepaling van het rendement over het geïnvesteerde kapitaal ofwel de Weighted Average Cost of Capital (WACC);
- Bepaling van te veel of te weinig ontvangen gelden en het deel dat in aanmerking komt voor verrekening in de komende tariefperiode;
- Toerekening van de kosten en het rendement aan de verschillende passagiers- en vliegtuiggerelateerde tarieven;
- Vaststelling van de passagiers- en vliegtuiggerelateerde tarieven.
WACC
Het rendement dat luchthavens mogen rekenen over het geïnvesteerde kapitaal is vaak onderwerp van discussie. Dit rendement zou gelijk moeten zijn aan het rendement dat investeerders zouden kunnen behalen door te investeren in vreemd en eigen vermogen van bedrijven met een overeenkomstig risicoprofiel. Het rendement dient te worden bepaald op basis van de gewogen gemiddelde kapitaalkosten ofwel op basis van de Weighted Average Cost of Capital (WACC).
De WACC is afhankelijk van de verhouding tussen vreemd en eigen vermogen (de gearing), de vennootschapsbelasting, de risicovrije rente en risico-opslagen voor vreemd vermogen en eigen vermogen. De risico-opslag voor eigen vermogen wordt bepaald aan de hand van het rendement op aandelen gecorrigeerd voor het risico van het specifieke bedrijf. Voor beursgenoteerde luchthavens is dit risico gelijk aan de equity beta van het bedrijf. Voor niet-beursgenoteerde luchthavens wordt de equity beta gebaseerd op de beta’s van beursgenoteerde luchthavens.
Beelining heeft een methode ontwikkeld waarmee de WACC snel en transparant kan worden vastgesteld. De methode maakt gebruik van publieke inputgegevens. Daarmee is de methodiek navolgbaar en objectief.
Toepassingen
Beelining adviseert luchthavens over de hoogte van hun toekomstige tarieven. Daarnaast beoordeelt Beelining tariefvoorstellen van luchthavens namens overheden, toezichthouders en luchtvaartmaatschappijen:
- Bepaling van luchthaventarieven: Beelining adviseert luchthavens over de hoogte van hun toekomstige tarieven op basis van verwachte ontwikkelingen in het verkeer- en vervoer en geplande investeringen, rekening houdend met de geldende tariefregulering en eventuele verrekeningen;
- Beoordeling van tariefvoorstellen: Beelining helpt overheden, toezichthouders en luchtvaartmaatschappijen bij het beoordelen van tariefvoorstellen van luchthavens. Op basis van een schaduwberekening wordt beoordeeld of de voorgestelde tarieven redelijk zijn en voldoen aan de regelgeving.
overige
Expertises
Beelining is gespecialiseerd in het modelleren van luchtvaartemissies, het vaststellen en evalueren van luchthaventarieven en het uitvoeren van maatschappelijk-economische impact studies, vervoersprognoses, marktanalyses en financiele analyses. Voor meer informatie over deze expertisegebieden klikt u op onderstaande buttons.
beelining adviseert, inspireert en detacheert
Diensten
Onderzoek & advies
Beelining levert luchtvaarteconomisch onderzoek en advies op maat, rekening houdend met de laatste ontwikkelingen en gebruik makend van recente data.
lezingen & cursussen
Daarnaast verzorgt beelining lezingen en cursussen over luchtvaartgerelateerde onderwerpen. De inhoud wordt afgestemd op de behoefte van de klant.
Detachering
Tenslotte levert beelining specifieke kennis en expertise aan andere bedrijven, overheden en andere onderzoeksbureaus. Dat kan zowel op locatie als op afstand.