expertise

Luchthaventarieven

tarieven

Bepalen & beoordelen

Luchthavens stellen faciliteiten en diensten beschikbaar aan luchtvaartmaatschappijen. De tarieven die zij daarvoor in rekening mogen brengen zijn gereguleerd om misbruik van marktmacht te voorkomen. De tariefregulering verschilt per land, maar is vaak wel gebaseerd op dezelfde uitgangspunten. Daarbij geldt dat de tarieven gerelateerd moeten zijn aan de gemaakte kosten. Daar bovenop mogen luchthavens een rendement berekenen over het geïnvesteerde kapitaal. Overheden of onafhankelijke toezichthouders houden toezicht op de tarieven.

Beelining adviseert luchthavens over de hoogte van hun tarieven. Daarnaast beoordeelt Beelining tariefvoorstellen van luchthavens namens toezichthouders en luchtvaartmaatschappijen.

Welke tarieven mag een luchthaven in rekening brengen op basis van de kosten, het geïnvesteerde kapitaal en het risicoprofiel?

luchthaventarieven bepalen

Methodiek

De hoogte van de luchthaventarieven wordt in een aantal stappen bepaald:

  • Prognose van de vervoersontwikkeling in de komende tariefperiode;
  • Prognose van de kosten en waarde van de activa in de komende tariefperiode, rekening houdend met benodigde investeringen en afschrijvingen;
  • Bepaling welk deel van de kosten en activa mag worden toegerekend aan de tarieven op basis van de geldende tariefregulering;
  • Bepaling van het rendement over het geïnvesteerde kapitaal ofwel de Weighted Average Cost of Capital (WACC). Lees meer over de WACC;
  • Bepaling van te veel of te weinig ontvangen gelden en het deel dat in aanmerking komt voor verrekening in de komende tariefperiode;
  • Toerekening van die kosten en het rendement aan de verschillende passagiers- en vliegtuiggerelateerde tarieven;
  • Bepaling van de passagiers- en vliegtuiggerelateerde tarieven.

rendement over het geïnvesteerde kapitaal

de WACC

Het rendement dat luchthavens berekenen over het geïnvesteerde kapitaal is vaak onderwerp van discussie. Dit rendement zou gelijk moeten zijn aan het rendement dat investeerders zouden kunnen behalen door te investeren in vreemd en eigen vermogen van bedrijven met een overeenkomstig risicoprofiel. Het rendement wordt dan ook bepaald op basis van de gewogen gemiddelde kapitaalkosten ofwel op basis van de Weighted Average Cost of Capital (WACC).

De WACC is afhankelijk van de verhouding tussen vreemd en eigen vermogen (de zogenaamde gearing), de vennootschapsbelasting, de risicovrije rente en de risico-opslagen voor vreemd en eigen vermogen.

De risico-opslag voor eigen vermogen wordt bepaald aan de hand van het rendement op aandelen gecorrigeerd voor het risico van het specifieke bedrijf. Voor beursgenoteerde luchthavens is dit risico gelijk aan de equity beta van het bedrijf. Voor niet-beursgenoteerde luchthavens wordt de equity beta gebaseerd op de beta’s van beursgenoteerde luchthavens.

Beelining heeft een methode ontwikkeld waarmee de WACC snel en eenvoudig kan worden vastgesteld. De methode maakt gebruik van publieke inputgegevens. Daarmee is de methodiek navolgbaar en objectief.

voor luchthavens, maatschappijen en toezichthouders

Toepassingen

Beelining helpt luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en toezichthouders bij het vaststellen van realistische luchthaventarieven.

Advisering

Beelining adviseert luchthavens over de hoogte van hun toekomstige tarieven op basis van verwachte ontwikkelingen in het verkeer- en vervoer en geplande investeringen, rekening houdend met de geldende tariefregulering en eventuele verrekeningen.

Beoordeling

Beelining helpt toezichthouders en luchtvaartmaatschappijen bij het beoordelen van tariefvoorstellen van luchthavens. Op basis van een schaduwberekening wordt beoordeeld of de voorgestelde tarieven redelijk zijn en voldoen aan de regelgeving.

vragen over deze expertise?

Contact

Als u vragen heeft over deze expertise of over onze dienstverlening, neem dan geheel vrijblijvend contact op per e-mail of via het contactformulier.

Contactgegevens

info@beelining.nl

+31 (0)6 2823 7401

www.beelining.nl

KvK: 83803157

BTW: NL003875598 B18

ContactFormulier

overige

Expertises

Beelining is gespecialiseerd in het modelleren van luchtvaartemissies, het uitvoeren van maatschappelijk-economische impact studies, het vaststellen en evalueren van luchthaventarieven en het opstellen van vervoersprognoses. Voor meer informatie over deze expertisegebieden klikt u op onderstaande buttons.