expertise

Emissies luchtvaart

emissies van vliegverkeer

berekenen & beperken

Vliegtuigmotoren stoten stoffen uit die schadelijk zijn voor het klimaat en de omgeving. Koolstofdioxide (CO2) en stikstofoxiden (NOx) dragen bij aan de opwarming van de aarde. Fijnstof (PM), stikstofoxiden (NOx), zwaveloxiden (SOx), vluchtige organische stoffen (VOS), koolwaterstoffen (HC) en koolstofmonoxide (CO) gaan gepaard met effecten op de gezondheid, de natuur en de gebouwde omgeving in de buurt van luchthavens.

Beelining berekent de emissies die worden veroorzaakt door het vliegverkeer en bepaalt de effecten ervan op het klimaat en de omgeving. Daarnaast adviseert Beelining over technische en operationele maatregelen om de uitstoot van schadelijk te beperken.

Hoeveel uitstoot veroorzaakt het vliegverkeer en hoe kan die uitstoot worden beperkt?

emissies berekenen

Methodiek

Beelining modelleert vliegtuigemissies met het FLAPS.25 model. FLAPS.25 is een geavanceerd en flexibel emissiemodel gebaseerd op aanbevelingen van ICAO. Het model combineert actuele vluchtgegevens met de meest recente uitstootgegevens van ICAO, FOCA, de FAA om tot een accurate inschatting te komen.

Het model onderscheidt 25 verschillende stoffen, waaronder CO2, NOx, SOx, VOC, HC en CO. Daarnaast ondersteunt het model alle gangbare vliegtuig- en motortypen, van de kleinste eenmotorige toestellen tot de grootste straalvliegtuigen. In tegenstelling tot de meeste andere emissiemodellen, maakt FLAPS.25 ook een inschatting van de emissies van Auxiliary Power Units (APUs). Daarmee geeft het model een compleet beeld van de emissies van een luchthaven, luchtvaartmaatschappij of land.

De emissies worden middels een bottom-up methode bepaald. Daarbij wordt de uitstoot van elke vlucht en vluchtfase apart ingeschat op basis van het vliegtuig- en motortype, de vliegafstand en de operationele procedures op de vertrek- en aankomstluchthaven (thrust settings, taxi-tijden, APU-gebruik enzovoorts). Dit is van belang, omdat de uitstoot verschilt per motortype, vluchtfase en de gehanteerde procedures. Door de uitstoot vervolgens te aggregeren ontstaat een totaalbeeld van de emissies van een bepaalde luchtvaartmaatschappij, luchthaven of land.

De emissies kunnen worden vertaald naar effecten op het klimaat en de omgeving. Door de effecten in geld uit te drukken (monetariseren) kunnen ze worden vergeleken met andere effecten van de luchtvaart, zoals de effecten op consumenten en bedrijven.

voor luchthavens, maatschappijen en overheden

Toepassingen

Beelining modelleert luchtvaartemissies voor overheden, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen ten behoeve van:

Monitoring

Door luchtvaartemissies te monitoren in de tijd kan worden bijgehouden in hoeverre emissiereductiedoelen zijn behaald. Wanneer blijkt dat de uitstoot minder is afgenomen dan bedoeld, dan kunnen tijdig maatregelen worden genomen om de doelen alsnog te behalen. Het monitoren van luchtvaartemissies geeft tevens inzicht in de effectiviteit van genomen maatregelen, zoals vlootvernieuwing en operationele verbeteringen.

Benchmarking

Door luchtvaartemissies te benchmarken, ontstaat inzicht in hoe een land, luchthaven of luchtvaartmaatschappij presteert ten opzichte van hun peers. Op basis daarvan kan kunnen lessen worden getrokken over hoe de uitstoot verder kan worden gereduceerd.

Voorspelling

Toekomstige luchtvaartemissies zijn afhankelijk van ontwikkelingen in het verkeer, vlootvernieuwing, gebruik van duurzame brandstoffen (SAF) en operationele aanpassingen. Door toekomstige luchtvaartemissies te voorspellen kan worden vastgesteld of de niveaus binnen de geldende grenswaarden blijven. Als dat niet het geval is kunnen maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat dat wel het geval is.

Scenario studies

De effectiviteit van maatregelen om emissies te reduceren kan inzichtelijk worden gemaakt met een scenario studie. Daarbij wordt voor elke maatregel onderzocht in hoeverre die bijdraagt aan emissiereductie. Voorbeelden van maatregelen die kunnen worden doorgerekend zijn: vlootvernieuwing, gebruik van duurzame brandstoffen (SAF), alternatieve thrust settings, single-engine taxiing, beperken van het APU-gebruik enzovoorts.

vragen over deze expertise?

Contact

Als u vragen heeft over deze expertise of over onze dienstverlening, neem dan geheel vrijblijvend contact op per e-mail of via het contactformulier.

Contactgegevens

info@beelining.nl

+31 (0)6 2823 7401

www.beelining.nl

KvK: 83803157

BTW: NL003875598 B18

ContactFormulier

overige

Expertises

Beelining is gespecialiseerd in het modelleren van luchtvaartemissies, het uitvoeren van maatschappelijk-economische impact studies, het vaststellen en evalueren van luchthaventarieven en het opstellen van vervoersprognoses. Voor meer informatie over deze expertisegebieden klikt u op onderstaande buttons.