expertise
Milieueffecten
effecten van emissies op
klimaat & omgeving
Luchtvaartemissies hebben negatieve effecten op het klimaat en de omgeving. De uitstoot van CO2 en NOx en de productie van contrails dragen bij aan de opwarming van de aarde. De uitstoot van PM (fijnstof), NOx, SOx, VOC, HC en CO heeft negatieve effecten op de gezondheid en brengt schade toe aan de natuur en de gebouwde omgeving in de buurt van luchthavens.
Beelining berekent de milieueffecten van vliegverkeer en adviseert hoe deze te reduceren.
milieueffecten berekenen
Methodiek
De milieueffecten van vliegverkeer zijn afhankelijk van de mate en schadelijkheid van de uitstoot. De effecten worden in twee stappen bepaald. Eerst wordt de uitstoot ingeschat. Door de uitstoot te combineren met de schadelijkheid ervan voor mens en natuur, worden de milieueffecten verkregen.
Bepalen uitstoot
De uitstoot van schadelijke stoffen door vliegverkeer wordt ingeschat met het FLAPS.25 model. FLAPS.25 is een geavanceerd en flexibel emissiemodel gebaseerd op aanbevelingen van ICAO. Het model combineert actuele vluchtgegevens met de meest recente uitstootgegevens van ICAO, FOCA, de FAA om tot een accurate inschatting te komen.
Het model onderscheidt 25 verschillende stoffen, waaronder CO2, NOx, SOx, VOC, HC en CO. Daarnaast ondersteunt het model alle gangbare vliegtuig- en motortypen, van de kleinste eenmotorige toestellen tot de grootste straalvliegtuigen. In tegenstelling tot de meeste andere emissiemodellen, maakt FLAPS.25 ook een inschatting van de emissies van Auxiliary Power Units (APUs). Daarmee geeft het model een compleet beeld van de emissies van een luchthaven, luchtvaartmaatschappij of land.
De emissies worden middels een bottom-up methode bepaald. Daarbij wordt de uitstoot van elke vlucht en vluchtfase apart ingeschat op basis van het vliegtuig- en motortype, de vliegafstand en de operationele procedures op de vertrek- en aankomstluchthaven (thrust settings, taxi-tijden, APU-gebruik enzovoorts). Dit is van belang, omdat de uitstoot verschilt per motortype, vluchtfase en de gehanteerde procedures. Door de uitstoot vervolgens te aggregeren ontstaat een totaalbeeld van de emissies van een bepaalde luchtvaartmaatschappij, luchthaven of land.
Bepalen milieueffecten
Door de uitstoot van verschillende stoffen te combineren met hun schadelijkheid worden de milieueffecten verkregen. De schadelijkheid van bepaalde stoffen voor mens en natuur wordt gerepresenteerd door schade- of preventiekosten. De milieueffecten van de verschillende stoffen worden tenslotte in geld uitgedrukt (gemonetariseerd), zodat ze optelbaar worden en onderling kunnen worden vergeleken. Door de milieueffecten te monetariseren kunnen ze ook worden afgezet tegen andere effecten van de luchtvaart, bijvoorbeeld tegen de positieve effecten op consumenten en bedrijven.
voor luchthavens, maatschappijen en overheden
Toepassingen
Beelining bepaalt milieueffecten voor overheden, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen ten behoeve van:
Monitoring
Door milieueffecten te monitoren kan worden bijgehouden in hoeverre milieudoelen zijn behaald. Wanneer blijkt dat de uitstoot minder is afgenomen dan beoogd, kunnen tijdig maatregelen worden genomen om de doelen alsnog te behalen. Monitoring van milieueffecten geeft tevens inzicht in de effectiviteit van genomen maatregelen, zoals vlootvernieuwing en operationele verbeteringen.
Benchmarking
Door milieueffecten te benchmarken wordt duidelijk hoe een land, luchthaven of luchtvaartmaatschappij presteert ten opzichte van hun peers. Op basis daarvan kan kunnen lessen worden getrokken over hoe de effecten verder kunnen worden gereduceerd.
Voorspelling
Toekomstige milieueffecten kunnen worden voorspeld op basis van ontwikkelingen in: het verkeer, vlootvernieuwing, het gebruik van duurzame brandstoffen (SAF) en operationaties. Op basis daarvan kan worden vastgesteld of de milieueffecten in de toekomst binnen de geldende grenswaarden blijven. Als dat niet het geval is kunnen maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat dat wel het geval is.
Scenario studies
De effectiviteit van maatregelen om milieueffecten te reduceren kan inzichtelijk worden gemaakt met een scenario studie. Daarbij wordt voor elke maatregel onderzocht in hoeverre die bijdraagt aan de gestelde milieudoelen. Voorbeelden van maatregelen die kunnen worden doorgerekend zijn: vlootvernieuwing, gebruik van duurzame brandstoffen (SAF), alternatieve thrust settings, single-engine taxiing, beperken van het APU-gebruik enzovoorts.
vragen over deze expertise?
Contact
Als u vragen heeft over deze expertise of over onze dienstverlening, neem dan geheel vrijblijvend contact op per e-mail of via het contactformulier.
Contactgegevens
info@beelining.nl
+31 (0)6 2823 7401
www.beelining.nl
KvK: 83803157
BTW: NL003875598 B18
ContactFormulier
andere
Typen impact studies
Beelining heeft ruime ervaring met verschillende typen impact studies, waaronder economische impact studies, milieueffect studies, Maatschappelijke Kosten-Baten Analyses (MKBA’s) en kosteneffectiviteitsstudies. De keuze voor een bepaald type studie is afhankelijk van de onderzoeksvraag.
Economische impact
Hoeveel werkgelegenheid en toegevoegde waarde (BBP) worden voortgebracht door een luchthaven of luchtvaartmaatschappij?
Milieueffecten
Hoeveel emissies genereert een luchthaven of luchtvaartmaatschappij en hoe kunnen deze worden gereduceerd?
MKBA
Wegen de positieve effecten van een investering of beleidsmaatregel op tegen de negatieve effecten voor de samenleving?
Kosteneffectiviteit
Welke investering of beleidsmaatregel behaald een bepaald emissie- of geluidsdoel tegen zo laag mogelijke kosten?