expertise

Economische impact

bijdrage van de luchtvaart aan

Werkgelegenheid & BBP

Een economische impact studie maakt inzichtelijk hoeveel werkgelegenheid en toegevoegde waarde (BBP) een luchthaven of luchtvaartmaatschappij bijdraagt aan de regionale economie.

Doorgaans wordt daarbij onderscheid gemaakt naar de directe, indirecte, geïnduceerde en katalytische bijdrage. Beelining werkte mee aan verschillende economische impact studies voor luchthavens in Europa en het Midden Oosten.

Direct

Werkgelegenheid en toegevoegde waarde bij bedrijven in de luchtvaartsector.

Indirect

Werkgelegenheid en toegevoegde waarde bij toeleveranciers van de luchtvaartsector.

Geïnduceerd

Werkgelegenheid en toegevoegde waarde door bestedingen van werknemers in de luchtvaartsector en bij toeleveranciers.

Katalytisch

Werkgelegenheid en toegevoegde waarde bij bedrijven door de connectiviteit die een luchthaven faciliteert.

economische impact bepalen

Methodiek

De directe economische impact wordt bepaald op basis van gegevens over werkgelegenheid en productie van bedrijven in de luchtvaartsector. De indirecte en geïnduceerde impact worden afgeleid uit de directe impact middels een input-output analyse. De katalytische bijdrage is lastiger te bepalen. Bedrijven vestigen zich om verschillende redenen in een bepaalde regio; de aanwezigheid van een luchthaven is vaak één van de vele vestigingsplaatsfactoren.

Het zou dan ook onjuist zijn om alle werkgelegenheid en toegevoegde waarde van de betreffende bedrijven toe te rekenen aan een luchthaven. In plaats daarvan kan met een econometrisch model het totale causale effect van een luchthaven op de regionale economie worden ingeschat. Door daar vervolgens de directe, indirecte en geïnduceerde impacts vanaf te trekken ontstaat een beeld van de katalytische impact.

voor luchthavens, maatschappijen en overheden

Toepassingen

Economische impact studies worden ingezet voor luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en overheden ten behoeve van:

Monitoring & voorspelling

Luchthavens en luchtvaartmaatschappijen gebruiken economische impact studies om hun huidige en toekomstige bijdrage aan de regionale economie – in termen van werkgelegenheid en toegevoegde waarde – te bepalen.

Scenario studies

Overheden gebruiken economische impact studies om de effecten van beleidsmaatregelen – zoals de uitbreiding van een luchthaven of de invoering van een vliegbelasting – op de economie in te schatten.

vragen over deze expertise?

Contact

Als u vragen heeft over deze expertise of over onze dienstverlening, neem dan geheel vrijblijvend contact op per e-mail of via het contactformulier.

Contactgegevens

info@beelining.nl

+31 (0)6 2823 7401

www.beelining.nl

KvK: 83803157

BTW: NL003875598 B18

ContactFormulier

andere

Typen impact studies

Beelining heeft ruime ervaring met verschillende typen impact studies, waaronder economische impact studies, milieueffect studies, Maatschappelijke Kosten-Baten Analyses (MKBA’s) en kosteneffectiviteitsstudies. De keuze voor een bepaald type studie is afhankelijk van de onderzoeksvraag.

Economische impact

Hoeveel werkgelegenheid en toegevoegde waarde (BBP) worden voortgebracht door een luchthaven of luchtvaartmaatschappij?

Milieueffecten

Hoeveel emissies genereert een luchthaven of luchtvaartmaatschappij en hoe kunnen deze worden gereduceerd?

MKBA

Wegen de positieve effecten van een investering of beleidsmaatregel op tegen de negatieve effecten voor de samenleving?

Kosteneffectiviteit

Welke investering of beleidsmaatregel behaald een bepaald emissie- of geluidsdoel tegen zo laag mogelijke kosten?