expertise
Economische impact
bijdrage van de luchtvaart aan
Werkgelegenheid & BBP
Een economische impact studie maakt inzichtelijk hoeveel werkgelegenheid en toegevoegde waarde (BBP) een luchthaven of luchtvaartmaatschappij bijdraagt aan de regionale economie.
Doorgaans wordt daarbij onderscheid gemaakt naar de directe, indirecte, geïnduceerde en katalytische bijdrage. Beelining werkte mee aan verschillende economische impact studies voor luchthavens in Europa en het Midden Oosten.
Direct
Werkgelegenheid en toegevoegde waarde bij bedrijven in de luchtvaartsector.
Indirect
Werkgelegenheid en toegevoegde waarde bij toeleveranciers van de luchtvaartsector.
Geïnduceerd
Werkgelegenheid en toegevoegde waarde door bestedingen van werknemers in de luchtvaartsector en bij toeleveranciers.
Katalytisch
Werkgelegenheid en toegevoegde waarde bij bedrijven door de connectiviteit die een luchthaven faciliteert.
economische impact bepalen
Methodiek
De directe economische impact wordt bepaald op basis van gegevens over werkgelegenheid en productie van bedrijven in de luchtvaartsector. De indirecte en geïnduceerde impact worden afgeleid uit de directe impact middels een input-output analyse. De katalytische bijdrage is lastiger te bepalen. Bedrijven vestigen zich om verschillende redenen in een bepaalde regio; de aanwezigheid van een luchthaven is vaak één van de vele vestigingsplaatsfactoren.
Het zou dan ook onjuist zijn om alle werkgelegenheid en toegevoegde waarde van de betreffende bedrijven toe te rekenen aan een luchthaven. In plaats daarvan kan met een econometrisch model het totale causale effect van een luchthaven op de regionale economie worden ingeschat. Door daar vervolgens de directe, indirecte en geïnduceerde impacts vanaf te trekken ontstaat een beeld van de katalytische impact.
voor luchthavens, maatschappijen en overheden
Toepassingen
Economische impact studies worden ingezet voor luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en overheden ten behoeve van:
Monitoring & voorspelling
Luchthavens en luchtvaartmaatschappijen gebruiken economische impact studies om hun huidige en toekomstige bijdrage aan de regionale economie – in termen van werkgelegenheid en toegevoegde waarde – te bepalen.
Scenario studies
Overheden gebruiken economische impact studies om de effecten van beleidsmaatregelen – zoals de uitbreiding van een luchthaven of de invoering van een vliegbelasting – op de economie in te schatten.
vragen over deze expertise?
Contact
Als u vragen heeft over deze expertise of over onze dienstverlening, neem dan geheel vrijblijvend contact op per e-mail of via het contactformulier.
Contactgegevens
info@beelining.nl
+31 (0)6 2823 7401
www.beelining.nl
KvK: 83803157
BTW: NL003875598 B18
ContactFormulier
andere
Typen impact studies
Beelining heeft ruime ervaring met verschillende typen impact studies, waaronder economische impact studies, milieueffect studies, Maatschappelijke Kosten-Baten Analyses (MKBA’s) en kosteneffectiviteitsstudies. De keuze voor een bepaald type studie is afhankelijk van de onderzoeksvraag.
Economische impact
Hoeveel werkgelegenheid en toegevoegde waarde (BBP) worden voortgebracht door een luchthaven of luchtvaartmaatschappij?
Milieueffecten
Hoeveel emissies genereert een luchthaven of luchtvaartmaatschappij en hoe kunnen deze worden gereduceerd?
MKBA
Wegen de positieve effecten van een investering of beleidsmaatregel op tegen de negatieve effecten voor de samenleving?
Kosteneffectiviteit
Welke investering of beleidsmaatregel behaald een bepaald emissie- of geluidsdoel tegen zo laag mogelijke kosten?