rapport
Het belang van leisurepassagiers op Schiphol
Resultaten
Luchtvaartmaatschappijen zijn sinds de coronapandemie afhankelijker geworden van leisurepassagiers. Dat zijn passagiers die in het vliegtuig stappen om op vakantie te gaan of vrienden en familie te bezoeken. Inmiddels bestaat 74% van de passagiers op Schiphol uit leisurepassagiers. Het overige deel reist met een zakelijk motief. Het belang van Schiphol voor de Nederlandse samenleving wordt uitgedrukt in termen van welvaart. Ruim de helft van die welvaart wordt voortgebracht door leisurepassagiers. Per passagiersbeweging dragen zakenreizigers meer bij aan de Nederlandse welvaart. Netwerkmaatschappijen genereren meer welvaart dan point-to-pointmaatschappijen (respectievelijk € 2,5 en 1,8 miljard euro per jaar +/- PM), maar hebben daar ook meer vluchten voor nodig. Per vlucht genereren point-to-pointmaatschappijen de meeste welvaart. Door vluchten met een kleine welvaartsbijdrage te vervangen door (bestaande) spoorverbindingen kan capaciteit worden vrijgespeeld op Schiphol zonder dat de Nederlandse welvaart daar significant onder lijdt.
Achtergrond
Het kabinet Rutte IV wil de geluidhinder rondom Schiphol beperken door minder vluchten toe te staan. Idealiter wordt luchthavencapaciteit zoveel mogelijk benut voor vluchten die van belang zijn voor de Nederlandse samenleving, cq. een grote bijdrage leveren aan de Nederlandse welvaart. Dat zijn vluchten die relevant zijn voor Nederlandse consumenten en bedrijven en tegelijkertijd een relatief kleine impact hebben op het klimaat en de omgeving. De ANVR heeft Beelining gevraagd de welvaartsbijdrage van verschillende segmenten te berekenen – rekening houdend met de gevolgen van de coronapandemie – en op basis daarvan een advies uit te brengen over verstandige keuzes voor de toekomst.
Methodiek
De welvaartsbijdrage van de verschillende segmenten is gekwantificeerd door na te gaan in hoeverre de Nederlandse welvaart verandert, wanneer het betreffende segment niet meer op Schiphol wordt geaccommodeerd. De welvaartsbijdragen zijn bepaald op het moment dat het passagiersvervoer zich volledig heeft hersteld van de coronapandemie. Dat moment doet zich naar verwachting op zijn vroegst voor in 2024. Aangenomen wordt dat de zakelijke vraag dan nog 20% lager ligt dan vóór de pandemie. Die ruimte wordt ingenomen door leisurepassagiers. Tevens wordt aangenomen dat alle maatschappijen hun slots tijdens de pandemie hebben weten te behouden en in 2024 weer de vluchtoperatie uitvoeren zoals ze dat deden voor de coronapandemie.

Colofon
Opdrachtgever: ANVR
Auteur(s): Rogier Lieshout
Type: Onderzoeksrapport
Datum: Juni 2023
Bestanden
vragen over deze publicatie?
Contact
Als u vragen heeft over deze publicatie of over onze dienstverlening, neem dan geheel vrijblijvend contact op per e-mail of via het contactformulier.
Contactgegevens
info@beelining.nl
+31 (0)6 2823 7401
www.beelining.nl
KvK: 83803157
BTW: NL003875598 B18
ContactFormulier
andere recente
Publicaties
Impactanalyse nachtsluiting Schiphol
Onderzoek naar de effecten van een (gedeeltelijke) nachtsluiting op Schiphol.
Balanced Approach voor Schiphol
Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van hinderbeperkende maatregelen in het kader van de Balanced Approach procedure.
Gedragsreacties differentiatie havengelden
Beoordeling van veronderstelde gedragsreacties bij een sterkere differentiatie van de havengelden op Schiphol in het kader van de BA-procedure.