rapport

Belang Schiphol voor economie en vestigingsklimaat

Resultaten

In 2023 waren 111.200 mensen werkzaam bij bedrijven op Schiphol en hun toeleveranciers. Gezamenlijk droegen zij 11,8 miljard bij aan de Nederlandse economie. Daarmee was de luchthaven verantwoordelijk voor circa 1% van de nationale werkgelegenheid en het bbp. Het economische belang van de luchthaven gaat echter verder dan de bedrijven op Schiphol en hun toeleveranciers. De belangrijkste meerwaarde van Schiphol voor de Nederlandse economie zit hem in de internationale bereikbaarheid die de luchthaven faciliteert. Die bereikbaarheid stelt bedrijven in staat om mensen en goederen snel en tegen relatief lage kosten te vervoeren. De kostenvoordelen en productiviteitswinsten die daaruit voortvloeien, maken het aantrekkelijk voor bedrijven om zich in de buurt van de luchthaven te vestigen.

De Schipholregio wordt gekenmerkt door relatief veel internationale bedrijvigheid met name in de ICT en in de financiële en zakelijke dienstverlening. Dergelijke bedrijven beschouwen de internationale bereikbaarheid die door Schiphol wordt gefaciliteerd als een belangrijke vestigingsplaatsfactor. Het belang van Schiphol in het totale palet aan vestigingsplaatsfactoren laat zich echter moeilijk isoleren.

De (wetenschappelijke) literatuur laat zien dat groei van de luchtvaart doorgaans een positief effect heeft op de economische ontwikkeling (en vice versa). Naarmate een land of regio beter verbonden raakt, neemt het marginale effect van extra luchtverbindingen af.

Op basis van de literatuur kan worden geconcludeerd dat Schiphol een positief effect heeft op de Nederlandse economie. Bedrijven profiteren van het ruime aanbod aan bestemmingen welke bovendien hoogfrequent worden bediend. Dit geldt in het bijzonder voor bedrijven in de (omvangrijke) dienstensector welke sterk afhankelijk zijn van luchtverbindingen. Echter, doordat Nederland – via Schiphol en andere luchthavens – al relatief goed verbonden is met de rest van de wereld, zal verdere groei van Schiphol een steeds kleiner effect hebben op de economie. Het omgekeerde geldt ook: een kleine daling van het aantal vluchten zal een bescheiden impact hebben op de economie. Verlies van de hubfunctie daarentegen zal gepaard gaan met een relatief groot verlies aan bestemmingen en frequenties, met een navenant groot effect op de economie en het vestigingsklimaat.

Achtergrond

De afgelopen jaren zijn veel nieuwe (wetenschappelijke) studies verschenen naar het belang van luchtvaart op de (regionale) economie. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Decisio en Beelining gevraagd om op basis van nieuwe data en literatuur inzicht te verschaffen in het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie en het vestigingsklimaat.

Methodiek

Het economische belang van Schiphol werd onderzocht door de economische bijdrage van de luchthaven aan het bbp en de werkgelegenheid te actualiseren en door een analyse van de (wetenschappelijke) literatuur. Het belang van Schiphol voor het vestigingsklimaat werd bepaald door na te gaan welke vestigingsplaatsfactoren daarvoor van belang zijn en welke rol Schiphol daarin speelt. Beelining was verantwoordelijk voor de analyse van de wetenschappelijke literatuur en deed een review op het eindrapport.

Cover_Belang_Schiphol_voor_economie_en_vestigingsklimaat_Oktober_2024

Colofon

Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In samenwerking met: Decisio

Auteur(s): Menno de Pater, Sibren Vegter, Kees van Ommeren, Mick Koopman, Rogier Lieshout

Type: Onderzoeksrapport

Datum: Oktober 2024

Bestanden

vragen over deze publicatie?

Contact

Als u vragen heeft over deze publicatie of over onze dienstverlening, neem dan geheel vrijblijvend contact op per e-mail of via het contactformulier.

Contactgegevens

info@beelining.nl

+31 (0)6 2823 7401

www.beelining.nl

KvK: 83803157

BTW: NL003875598 B18

ContactFormulier

andere recente

Publicaties

Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van hinderbeperkende maatregelen in het kader van de Balanced Approach procedure.

Beoordeling van veronderstelde gedragsreacties bij een sterkere differentiatie van de havengelden op Schiphol in het kader van de BA-procedure.

Onderzoek naar slotmobiliteit op Schiphol en de effecten van het faciliteren van slothandel.