rapport
Economische en bredere maatschappelijke effecten van Europese luchthavens
Resultaten
Luchthavens faciliteren (inter)nationale bereikbaarheid. Dat heeft positieve effecten op de economie, maar zorgt tevens voor negatieve effecten op het klimaat en de omgeving. Een duurzame ontwikkeling van de luchtvaart vraagt om een zorgvuldige afweging van de positieve en negatieve effecten. Deze studie kwantificeert de positieve en negatieve effecten van Europese luchthavens. Daarvoor worden verschillende invalshoeken gecombineerd:
- Bruto economische bijdrage: De Europese luchtvaart droeg in 2019 circa €505 miljard bij aan de Europese economie en ondersteunde 8,1 miljoen banen. Daarmee was de luchtvaart verantwoordelijk voor 2,8% van het bbp en 3,6% van de werkgelegenheid in de Europese Economische Ruimte (EER);
- Netto economische impact: Een 10%-toename in het aantal vluchten ging gepaard met een 0,47% stijging van het bbp en een 1,6% stijging van de werkgelegenheid in de regio’s rondom Europese luchthavens in de periode 2004-2019;
- Bredere maatschappelijke impact: Luchtvaart draagt in positieve zin bij aan de Sustainable Development Goals (SDGs), maar zorgt tegelijkertijd voor negatieve effecten op het klimaat en de omgeving. Vertrekkende vluchten vanaf Europese luchthavens waren in 2019 verantwoordelijk voor 211 Mt aan CO2-uitstoot. Door de uitstoot van NOx en het veroorzaken van condensatiestrepen (contrails) zijn de totale klimaateffecten een factor 3 hoger. Daarnaast droegen de vluchten bij aan lokale luchtverontreiniging. De Europese luchtvaart had in 2019 een aandeel van ruim 21% in de uitstoot van PM, SOx, VOC, HC, NOx en CO door de luchtvaart. De geluidsoverlast varieert sterk tussen Europese luchthavens en lijkt niet erg afhankelijk van het aantal vluchten. Dit suggereert dat andere factoren, zoals de ligging en het gebruik van de start- en landingsbanen, meer van invloed zijn op de overlast.
Achtergrond
ACI Europe heeft SEO Economisch Onderzoek en Beelining gevraagd om de economische en bredere maatschappelijke effecten van Europese luchthavens te kwantificeren. De studie biedt een uitgebreide en empirisch gevalideerde analyse als input voor toekomstige beleidsdiscussies en verder onderzoek naar de beleidsuitdagingen voor de Europese luchtvaartsector.
Methodiek
De bruto economische bijdrage werd bepaald met een traditionele input-outputanalyse op basis van enquêtegegevens en sociaaleconomische data voor Europese regio’s. De netto economische impact werd bepaald met behulp van een geavanceerd econometrisch (regressie)model. De bredere maatschappelijke effecten werden bepaald door de relatie tussen luchtconnectiviteit enerzijds en indicatoren met betrekking tot de Sustainable Development Goals (SDG’s) anderzijds te beoordelen. De gevolgen voor het klimaat en de lokale luchtvervuiling werden gekwantificeerd met het FLAPS.25-emissiemodel van Beelining.
Colofon
Opdrachtgever: ACI Europe
In samenwerking met: SEO Economisch Onderzoek
Auteur(s): Martin Adler, Antonia Petrat, Arnout Jongeling, Marion Kieffer, Gerben de Jong, Christiaan Behrens, Rogier Lieshout
Type: Onderzoeksrapport
Datum: Oktober 2024
Bestanden
(rapport is in het Engels)
vragen over deze publicatie?
Contact
Als u vragen heeft over deze publicatie of over onze dienstverlening, neem dan geheel vrijblijvend contact op per e-mail of via het contactformulier.
Contactgegevens
info@beelining.nl
+31 (0)6 2823 7401
www.beelining.nl
KvK: 83803157
BTW: NL003875598 B18
ContactFormulier
andere recente
Publicaties
Balanced Approach voor Schiphol
Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van hinderbeperkende maatregelen in het kader van de Balanced Approach procedure.
Effecten van Europese luchthavens
Onderzoek naar de economische en bredere maatschappelijke effecten van Europese luchthavens en de connectiviteit die zij faciliteren.
Netto bestedingen van luchtreizigers
Ontwikkeling van een methodiek met bijbehorende kengetallen om de bestedingseffecten van luchtreizigers nauwkeuriger in te schatten.