rapport

Impactanalyse verlaging activiteitenniveau Schiphol

Resultaten

Vermindering het aantal vluchten op Schiphol heeft een negatief effect op de brede welvaart in Nederland. De negatieve effecten op consumenten en bedrijven (door hogere ticketprijzen en langere reistijden) zijn groter dan de positieve effecten op het klimaat en de omgeving (door minder geluidhinder, een betere luchtkwaliteit en een hoger veiligheidsniveau). Verschraling van het vluchtaanbod kan een negatief effect hebben op het vestigingsklimaat en de agglomeratie van bedrijven in de regio. Effecten op de netto werkgelegenheid zijn beperkt, al kan er tijdelijk sprake zijn van frictiewerkloosheid. Doordat de geluidhinder afneemt, ontstaan nieuwe mogelijkheden voor landgebruik rondom de luchthaven, zoals voor woningbouw. De uitkomsten blijken robuust voor verschillende aannames.

Achtergrond

Schiphol heeft een natuurvergunning nodig voor de exploitatie van de luchthaven. Het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LNV) verstrekt alleen zo’n vergunning als Schiphol aantoont dat de gevolgen van het vliegverkeer op de omliggende Natura2000-gebieden binnen de wettelijke normen blijft. Als de normen overschreden dreigen te worden, moet Schiphol aanvullende maatregelen nemen om de gevolgen te beperken. Dat kan betekenen dat het aantal vluchten moet worden gereduceerd. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een consortium bestaande uit PwC/Strategy&, Adecs en MovingDot gevraagd om de maatschappelijke effecten van een mogelijke reductie in beeld te brengen. Beelining adviseerde het consortium over de te verwachten reacties van passagiers en luchtvaartmaatschappijen, effecten op het netwerk en de kwantificering van de diverse effecten.

Methodiek

De maatschappelijke effecten zijn bepaald door een referentiescenario met 500.000 vluchten per jaar af te zetten tegen twee alternatieve scenario’s met minder vluchten. De twee alternatieve scenario’s zijn mogelijke scenario’s op basis waarvan het Ministerie van LNV de vergunningaanvraag beoordeelt:

  • 460.000 vluchten op vijf banen
  • 376.000 vluchten op vier banen. Hierbij wordt de Polderbaan niet langer ingezet en is het aantal vluchten zodanig teruggeschaald dat de geluidhinder niet toeneemt.

De effecten op consumenten, bedrijven, het klimaat en de omgeving zijn zoveel mogelijk gekwantificeerd. Het betrof geen volledige Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA), aangezien de effecten slechts voor één jaar (2018) zijn ingeschat. Voor het bepalen van de effecten is wel zoveel mogelijk aangesloten bij de aanbevelingen uit de Werkwijzer voor Luchtvaartspecifieke MKBA’s.

Cover_Impactanalyse_verlaging_activiteitenniveau_Schiphol_Juni_2022

Colofon

Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In samenwerking met: PWC / Strategy&, Adecs, MovingDot

Type: Onderzoeksrapport

Datum: Juni 2022

Bestanden

meer informatie?

Contact

Benieuwd naar wat Beelining voor u kan betekenen? Neem geheel vrijblijvend contact op.

Contactgegevens

info@beelining.nl

+31 (0)6 2823 7401

www.beelining.nl

KvK: 83803157

BTW: NL003875598 B18

ContactFormulier

recente

Publicaties

Onderzoek naar de economische en bredere maatschappelijke effecten van Europese luchthavens en de connectiviteit die zij faciliteren.

Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van hinderbeperkende maatregelen in het kader van de Balanced Approach procedure.

Ontwikkeling van een methodiek met bijbehorende kengetallen om de bestedingseffecten van luchtreizigers nauwkeuriger in te schatten.

Onderzoek naar de mate waarin leisurepassagiers bijdragen aan de Nederlandse welvaart en het Schipholnetwerk.

Onderzoek naar de maatschappelijke effecten van minder vluchten op Schiphol in het kader van een nieuwe natuurvergunning.

Blog over de gevolgen van het Russische vliegverbod op Europese luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers.

ESB-artikel over hoe de luchtvaart zich heeft hersteld van de coronapandemie en een blik naar de toekomst.