rapport
Netto bestedingseffecten van luchtreizigers
Resultaten
Overheidsbeleid kan de vraag naar luchtvaart beïnvloeden en daarmee de bestedingen van luchtreizigers in de Nederlandse economie. Beleid dat de luchtvaart duurder maakt, zoals een (hogere) ticketbelasting of een beperking van de capaciteit, zorgt ervoor dat er minder buitenlanders naar Nederland komen en er geld uitgeven. Tegelijkertijd zullen minder Nederlanders naar het buitenland reizen, waardoor zij waarschijnlijk een groter deel van hun inkomen in Nederland spenderen. Beide effecten werken tegen elkaar in en heffen elkaar deels op. Het netto bestedingseffect kon tot op heden niet goed worden bepaald, door een gebrek aan goede cijfers over bestedingen. In dit onderzoek zijn bestedingskengetallen vastgesteld voor verschillende groepen luchtreizigers. Die variëren tussen €133 tot €2.272 per vliegreis, afhankelijk van het type reiziger (inkomend of uitgaand), reismotief en herkomst/bestemming. Met deze kengetallen kunnen de netto bestedingen van luchtreizigers nauwkeuriger worden bepaald.
Achtergrond
De netto bestedingseffecten van luchtreizigers konden tot op heden niet goed worden vastgesteld, door het ontbreken van goede cijfers over bestedingen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft Decisio en Beelining gevraagd om een methodiek met bijbehorende kengetallen te ontwikkelen waarmee de bestedingseffecten van luchtreizigers nauwkeuriger kunnen worden bepaald.
Methodiek
Reizigers hebben uiteenlopende bestedingspatronen en reageren bovendien verschillend op beleidsmaatregelen. Daarom zijn aparte bestedingskengetallen opgesteld voor verschillende groepen reizigers. Het passagiersvervoer is gesegmenteerd op basis van bestedingspatronen, gedrag en databeschikbaarheid. De bestedingspatronen zijn vastgesteld op basis van enquêtegegevens van het NBTC. De gedragsreacties van verschillende typen luchtreizigers zijn in beeld gebracht middels een uitgebreide literatuurstudie. Dit leverde een segmentering op op basis van de volgende kenmerken: inkomend/uitgaand vervoer, reismotief en herkomst/bestemming. Voor elke groep zijn vervolgens de bestedingskengetallen per reis vastgesteld.
Colofon
Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
In samenwerking met: Decisio
Auteur(s): Menno de Pater, Sibren Vegter, Mick Koopman, Rogier Lieshout
Type: Onderzoeksrapport
Datum: September 2023
Bestanden
vragen over deze publicatie?
Contact
Als u vragen heeft over deze publicatie of over onze dienstverlening, neem dan geheel vrijblijvend contact op per e-mail of via het contactformulier.
Contactgegevens
info@beelining.nl
+31 (0)6 2823 7401
www.beelining.nl
KvK: 83803157
BTW: NL003875598 B18
ContactFormulier
andere recente
Publicaties
Balanced Approach voor Schiphol
Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van hinderbeperkende maatregelen in het kader van de Balanced Approach procedure.
Gedragsreacties differentiatie havengelden
Beoordeling van veronderstelde gedragsreacties bij een sterkere differentiatie van de havengelden op Schiphol in het kader van de BA-procedure.
Slotmobiliteit en -handel op Schiphol
Onderzoek naar slotmobiliteit op Schiphol en de effecten van het faciliteren van slothandel.