rapport

Netto bestedingseffecten van luchtreizigers

Resultaten

Overheidsbeleid kan de vraag naar luchtvaart beïnvloeden en daarmee de bestedingen van luchtreizigers in de Nederlandse economie. Beleidsmaatregelen die de luchtvaart duurder maken, zoals een (hogere) ticketbelasting of een beperking van de luchthavencapaciteit, zorgen ervoor dat er minder buitenlanders naar Nederland komen en er geld uitgeven. Tegelijkertijd zullen minder Nederlanders naar het buitenland reizen, waardoor zij waarschijnlijk een groter deel van hun inkomen in Nederland zullen spenderen. Beide effecten werken tegen elkaar in en heffen elkaar dus deels op. Het netto effect kon tot op heden niet goed worden berekend doordat bruikbare bestedingskengetallen ontbraken. In dit onderzoek zijn bestedingskengetallen opgesteld voor diverse groepen luchtreizigers. Deze variëren van €133 tot €2.272 per reis, afhankelijk van het type reiziger (inkomend of uitgaand), reismotief en herkomst/bestemming. Met deze kengetallen kunnen de netto bestedingseffecten van beleidsmaatregelen nauwkeuriger worden bepaald. Bestedingseffecten zijn geen welvaartseffecten en kunnen derhalve niet zomaar in een Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA) worden opgenomen. Wanneer sprake is van marktfalen of grenseffecten kunnen bestedingseffecten wel leiden tot welvaartseffecten.

Achtergrond

De bestedingseffecten van luchtreizigers konden tot op heden niet goed worden ingeschat, omdat inzicht ontbrank over hun bestedingen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft Decisio en Beelining gevraagd om een methodiek met bijbehorende kengetallen te ontwikkelen waarmee de bestedingseffecten nauwkeuriger kunnen worden ingeschat.

Methodiek

Luchtreizigers reageren verschillend op beleidsmaatregelen en hebben bovendien uiteenlopende bestedingspatronen. Daarom zijn aparte bestedingskengetallen opgesteld voor verschillende groepen reizigers. Het passagiersvervoer is gesegmenteerd op basis van overeenkomsten in gedrag en bestedingspatronen en op basis van databeschikbaarheid. De gedragsreacties van verschillende typen luchtreizigers zijn in beeld gebracht middels een uitgebreide literatuurstudie. De bestedingspatronen zijn vastgesteld op basis van enquêtegegevens van het NBTC. Dit leverde een segmentering op op basis van de volgende kenmerken: inkomend/uitgaand vervoer, reismotief en herkomst/bestemming. Voor elke groep zijn vervolgens de bestedingskengetallen per reis vastgesteld.

 

Cover_Netto_bestedingseffecten_van_luchtreizigers_September_2023

Colofon

Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In samenwerking met: Decisio

Auteur(s): Menno de Pater, Sibren Vegter, Mick Koopman, Rogier Lieshout

Type: Onderzoeksrapport

Datum: September 2023

Bestanden

vragen over deze publicatie?

Contact

Als u vragen heeft over deze publicatie of over onze dienstverlening, neem dan gerust contact op per e-mail of via het contactformulier.

Contactgegevens

info@beelining.nl

+31 (0)6 2823 7401

www.beelining.nl

KvK: 83803157

BTW: NL003875598 B18

ContactFormulier

andere recente

Publicaties

Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van hinderbeperkende maatregelen in het kader van de Balanced Approach procedure.

Ontwikkeling van een methodiek met bijbehorende kengetallen om de bestedingseffecten van luchtreizigers nauwkeuriger in te schatten.

Onderzoek naar de mate waarin leisurepassagiers bijdragen aan de Nederlandse welvaart en het Schipholnetwerk.